רובד מידע: הגות ומודלים

קפטן לבחירה

מי מכם היה בסדנאות לטיפוח מנהיגות? את מי מכם הסלילו להיות מפקדים, רכזי צוותים, מנהלים? מי מכם הרגיש.ה מודר.ת מתפקידי מנהיגות, שהשאירו אותה להתבשל על אש קטנה, להישאר “חפ”שית” (חיילת פשוטה בשפה צבאית)? תפקידי מנהיגות עדיין אינם נחלת הכלל. וגם אם נשרו מהם חלק מהסממנים של אליטות ישנות בשנים האחרונות הם עדיין מכוונים לקצוות הפירמידה …

קפטן לבחירה לקריאה »

Sensing into the Network Union

  Abstract Balaji N. Srinivasan’s Network Union concept will be discussed. Concerns from leadership and community building perspectives will be elaborated.   Why review the Network Union? Being a leader and an entrepreneur who is constantly on the quest of improving my toolkit. I feel drawn to test and try on or play with the …

Sensing into the Network Union לקריאה »

טנסגריטי – ממודל ארכיטקטוני למודל של גוף ותנועה והשראה לארגונים.

המונח טנסגריטי (Tensegrity) הוטבע על ידי האדריכל והממציא האמריקני, בקמינסטר פולר (Buckminster Fuller) בשנות ה-1960 כמושג המורכב מהלחם של המילים ‘Tension’ (מתח) ו- ‘Integrity’ (יושרה). טנסגריטי הוא עיקרון מבני המבוסס על השימוש ברכיבים שנושאים את מאמצי הדחיסה – ‘Integrity’ (מוטות/ עמודים) שאינם נוגעים זה בזה הנמצאים בתוך רשת של מתח – ‘Tension’ (כבלים) המתווים את …

טנסגריטי – ממודל ארכיטקטוני למודל של גוף ותנועה והשראה לארגונים. לקריאה »

ישעיהו הנביא בימי קורונה – קריאה לאנשי חינוך

לֵ֤ךְ עַמִּי֙ בֹּ֣א בַחֲדָרֶ֔יךָ וּֽסְגֹ֥ר דְּלָתְךָ֖ בַּעֲדֶ֑ךָ חֲבִ֥י כִמְעַט־רֶ֖גַע עַד יַעֲבָר זָֽעַם׃ (ישעיהו פרק כ”ו, פסוק כ’) בסגר הקודם הפסוק הזה ישב לי בראש כל הזמן, ועכשיו הוא חזר להטריד אותי. יש תנועה באמירה הזו של ישעיהו, מתחילים בהליכה (לך עמי), מתכנסים פנימה (בא בחדריך), אוטמים את עצמינו מפני העולם (סגר דלתך בעדך) ומתחבאים (חבי …

ישעיהו הנביא בימי קורונה – קריאה לאנשי חינוך לקריאה »

תסמינים של העצמה ותלות (טרבל שוטינג לפי Dragon Dreaming)

הטבלה הבאה היא תרגום של פרק 12.2 מתוך אחת הגרסאות הראשונות של חוברת דרגון דרימינג. שלב הפרויקט העצמה תלות מודעות מודעות הולכת וגדלה לעצמך ולאחרותים, הערכה עצמית וקבלה עצמית הולכות וצומחות העדר מודעות לעצמי או אחרותים, “תודעה כוזבת” והתעלמות מעצמי מוטיבציה [הצוות] מאותגר חזק ע”י המצב, נחוש ומתלהב כלפי הפרויקט מוטיבציה נמוכה. הסוגיה נראית גדולה …

תסמינים של העצמה ותלות (טרבל שוטינג לפי Dragon Dreaming) לקריאה »

לחלום הכי חזק שלך, ואז לאט לאט להגביר

הדימיון מדבק לפני יותר מעשור כתב אמיר כרמל בלוג דימיוני באתר ‘שינוי ירוק’ (שהקדים את זמנו והיה רשת חברתית חזקה. עד שפייסבוק דחקה אותו למצולות ההיסטוריה הדיגיטלית). כרמל כתב על הקמה של יוזמת טרנזישן* בבניין שלו. הוא לא הרגיש שיש ביכולתו להקים יוזמה כזו באותם ימים, אך יכל לדמיין איך זה היה נראה אילו הפעיל …

לחלום הכי חזק שלך, ואז לאט לאט להגביר לקריאה »

עבודה מהבית – ניסוי חברתי שיצליח?

עורכים שותפים: ציפי סוקולר כהן, מיכל עברי ויואב אגוזי.  זה עובד לכם? הקורנה זימנה ניסוי חברתי ענק עם הוכחת היתכנות לעבודה מהבית. לחלק מאיתנו זה עובד ולחלק מאיתנו פחות. יש ארגונים שזה תפס אותם בהפתעה ויש ארגונים שזה בסך הכל זירז תהליכים שגם ככה כבר החלו. הנגישות של אנשים מהפריפרייה לתכנים והשתתפות השתפרה פלאים לדוגמה, …

עבודה מהבית – ניסוי חברתי שיצליח? לקריאה »

מרחב חלומי

לעוף. כמו בחלום נפלא. הרוח שורקת מסביב ויחד עם השמש מלטפת את העיניים, בהבטחה שהכל יהיה בסדר. בהבטחה שהכל עכשיו בסדר. ולמה שלא יהיה בסדר? במרחב החלום אין דבר שהוא בגדר בלתי-אפשרי.  התמונה שבחרתי ללוות את הטקסט הזה מתארת דמות שנמצאת בריחוף. תלויה בין שמים וארץ, מקבלת בשלמות את עובדת היותה בחוסר שליטה וההכרח להתמסר. …

מרחב חלומי לקריאה »

“מה אנחנו הולכים לעשות עם זה?”

איך מתרגלים חופש? בשבועות האחרונים אנו באווירת משבר לאומי וגלובלי. ההגבלות הפיזיות עלינו הולכות ומתהדקות. ובמקביל מערכות שחשבנו ליציבות, מגלות שבירות ופגיעות. ברוך אורן כותב על החופש להשתתף ביצירת העתיד שלנו. ומשתף תובנות חדשות לאור המשבר. אנשים נמצאים בשוק מוחלט, הם מבולבלים, חרדים למצבם הקיומי ואין להם שום דרך להתמודד עם המציאות שהפכה את חייהם …

“מה אנחנו הולכים לעשות עם זה?” לקריאה »

להשתחרר, להיות מופתעים, לצאת ממצרים

בתחילת כל מפגש השתתפותי שאני מנחה אני יוצר יחד עם המשתתפים הסכמות. אלו הם כללי המשחק שעל פיהם מתנהל המרחב המשותף. לאחרונה הבנתי עד כמה החלק הזה במפגש הוא חשוב  באמת. אחת מן ההסכמות הללו לרוב היא “להיות מופתעים”, זוהי קריאה לכל המשתתפים ואני ביניהם לעשות מאמץ נפשי וקוגניטיבי להתנתק מהמוכר ולהיפתח לרעיונות חדשים שאולי …

להשתחרר, להיות מופתעים, לצאת ממצרים לקריאה »

מדיניות ביטולים לאירועי קנבס קהילתי

אירועים השתתפותיים הם אירועים שבהם אנשים לוקחים את תפקיד המשתתף. באירועים כאלו, המשתתפים שותפים ליצירת התוכן ולצריכתו. זאת בהשוואה לאירועים “רגילים”, שבהם יש היררכיה מעמדית. קאסטה אחת של “יוצרי ומעבירי תוכן” וקאסטה שניה של “צרכני תוכן” או “קהל”. המאמר הזה עוסק באירועים השתתפותיים. ובתוך מרחב האירועים ההשתתפותיים, המאמר הזה עוסק באופן ספציפי בנושא מדיניות ביטולים …

מדיניות ביטולים לאירועי קנבס קהילתי לקריאה »

תיאוריה U – טראבל שוטינג Theory U – Troubleshooting

במסגרת העבודה שלי עם מערכת ניהול הפרויקטים Dragon Dreaming, נתקלתי במסמך טראבל שוטינג, או – מסמך לאבחון טעויות נפוצות או כשלים נפוצים בשימוש בשיטה (עמ’ 21 בחוברת שבקישור הזה). המסמך המעולה מציג את 12 השלבים של תהליכי דרגון דרימינג, כשלכל שלב מוצמדות 2 אפשרויות: אפשרות ההעצמה, שבה למעשה התהליך הקבוצתי מצליח ליצור תוצאות חיוביות ומקדמות …

תיאוריה U – טראבל שוטינג Theory U – Troubleshooting לקריאה »

פסטיבל STATE OF MIND

הירהורים על מנהיגות השתתפותית עירונית לאור פסטיבל שייח אבריק בטבעון   אמ;לק – פסטיבל שייח אבריק בטבעון הוא יוזמה של מאות תושבים, שבוחרים ליצור תרבות קרוב לבית. שירלי מרום ושימי שניידר, מיוזמי הפסטיבל, היו איתנו ביום למידה של “המעבדה למנהיגות עירונית”. במפגש דיברנו על ערוצי המנהיגות המרכזיים בהתארגנות. הערוץ הראשון – הוא מערכת היחסים בין …

פסטיבל STATE OF MIND לקריאה »

אז מה ההבדל בין הנחיה קלאסית להנחיה השתתפותית?

הנחיה השתתפותית היא תחום חדש שנמצא בהתפתחות מתמדת. היא שונה מהנחיה קלאסית ומזמנת לנו מנחי ומנחות קבוצות, הזדמנות ליצור שפה ופרקטיקות חדשות לעבודה עם צוותים, ארגונים וקהילות. אז מה מייחד הנחיה השתתפותית ובמה היא שונה מהנחיה “קלאסית”? הנחייה VS עיצוב תהליך הנחיה לפי מילון אבן שושן היא: “הוראה כיצד יש לפעול”, ומנחה הקבוצה אמור, אם …

אז מה ההבדל בין הנחיה קלאסית להנחיה השתתפותית? לקריאה »

כיצד יוצרים ערך בתהליכים עם קבוצות גדולות?

החברה שלנו נהיית צפופה, הארגונים שלנו גדלים, הקהילות שלנו מכפילות את עצמן, שכונות ענקיות נבנות, בתי הספר נהיים צפופים. אבל המודלים המקובלים של הנחייה עדיין נשענים על הרעיון של קבוצות אינטימיות, כאשר גודל אידיאלי של קבוצה נחשב בתהליכים שדורשים ביטוי עצמי 12-15 אנשים ובתהליכים שאינם דורשים בהכרח עיבוד אישי של האנשים 20-25. בקבוצות גדולות של …

כיצד יוצרים ערך בתהליכים עם קבוצות גדולות? לקריאה »

מטרה מזויפת

בפוסט וסרטון הוידאו “Fake purpose” מציג פרדירק ללו, מחבר הספר המומלץ “להמציא מחדש ארגונים”, את המושג “מטרה מזויפת”. הוא מתייחס למשפטי התכלית, ייעוד או מטרה שארגונים שמים לעצמם. מטרה מזוייפת היא מטרה שמכסה את כל מה שהארגון עושה בכל מקרה. או מטרה שאינה מאפשרת לארגון לקבל החלטות, לגבי מה נכון שהארגון יעשה ומה לא נכון …

מטרה מזויפת לקריאה »

על מימדים ועקרונות למדידת קהילה

הטבע האנושי מותאם לחיי קהילה כמו שזאבים מותאמים לחיי הלהקה. היא חלק בסיסי בהוויה שלנו, צורך פסיכולוגי עמוק שדורש מענה, וכשיש חוסר בקהילה נגרמת לנו מצוקה פסיכולוגית שלא שונה הרבה מהמצוקה שאנחנו חשים ברעב: כשחסרים משאבים אנרגטיים אנחנו יוצאים לחפש אוכל בסוואנה (או במקרר), כשחסרים משאבים חברתיים אנחנו יוצאים לחפש אותם בקהילה. במשך השנים ניסיתי …

על מימדים ועקרונות למדידת קהילה לקריאה »

למה לי כל הווקה הזה?

איתן רייך וירון בלומנטל עושים סדר במורכבות. בסדרת שיחות קצרות, בנות עשר דקות כל אחת, מסבירים ומאירים איתן וירון היבטים שונים של מורכבות בניהול, כל זאת בשפה פשוטה, קולחת ובגובה העיניים.

שיתופי פעולה בעולם מורכב

העולם שלנו, היום, הוא לא עולם פשוט, גם לא מסובך, הוא עולם מורכב. חוקי המשחק שלו השתנו. בעולם מורכב, לפעמים כמעט כאוטי – איזה סוג פעולה נדרש כדי לשתף פעולה? ומה המרחבים שאנחנו פועלים בהם במכון? (מתוך מגזין פסיק של המכון הדמוקרטי)